Informacja o zasadach przyznania dodatku emerytalnego dla członków OSP

Informacja o dodatku emerytalnym

Uprzejmie informuję, że zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych, strażakowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze z tytułu wysługi lat w Ochotniczej Straży Pożarnej (dodatek emerytalny).

Prawo do tego świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył, jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (wymagany bezpośredni udział, co najmniej raz w roku) - przez co najmniej 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet).
Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.

Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego złożony do komendanta powiatowego PSP – tj. organu przyznającego, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy strażak ratownik OSP. Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu przez mężczyznę 65 roku życia, a przez kobietę 60 roku życia. Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA.

W dacie wejścia w życie ustawy wysokość świadczenia ratowniczego została ustalona na 200,00 zł miesięcznie. Kwota świadczenia ratowniczego podlega corocznej waloryzacji.

Osoba ubiegająca się o świadczenie ratownicze musi wykazać stosowny okres bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych. Potwierdzeniem bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych jest:

- od 1 stycznia 2022 r. - dokumentacja prowadzona przez PSP,

- od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2021 r. - dokumentacja prowadzona przez PSP lub pisemne oświadczenie 3 świadków dla jednostek KSRG,

- od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2021 r. - dokumentacja prowadzona przez PSP lub pisemne oświadczenie 3 świadków dla jednostek spoza systemu KSRG,

- do 31 grudnia 2011 r. - pisemne oświadczenie 3 świadków.

Co najmniej jednym ze świadków musi być osoba, która pełniła funkcje publiczne lub była zatrudniona w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej w okresie, który ma potwierdzić bezpośredni udział wnioskodawcy w działaniach ratowniczych.

Świadkiem nie może być:

  1. małżonek, rodzeństwo, wstępny, zstępny lub powinowaty do drugiego stopnia wnioskodawcy,
  2. osoba związana z wnioskodawcą tytułem przysposobienia, opieki lub kurateli,
  3. osoba pozostająca wobec wnioskodawcy w stosunku podrzędności służbowej,
  4. osoba skazana prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione umyślnie przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

Wypełnione wnioski oraz oświadczenia świadków (załączniki) należy składać do Urzędu gminy w celu sporządzenia opinii przez wójta.

Pisemne oświadczenie świadków podlega weryfikacji pod względem jego wiarygodności, a następnie jest przekazywane do właściwego komendanta powiatowego PSP w celu jego zatwierdzenia.

W załączeniu do pobrania wniosek oraz oświadczenia zeznań świadków.

Zachęcam młodzież do angażowania się i wstępowania w szeregi jednostek OSP oraz do czynnego udziału w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych, aby kiedyś w przyszłości Ci młodzi ludzie mogli taki dodatek otrzymać.

 

Ze strażackim pozdrowieniem

Wójt Gminy Stanisławów

Kinga Anna Sosińska

Wstecz

Sekcja kontaktowa

Urząd Gminy Stanisławów
ul. Rynek 32
05-304 Stanisławów
NIP: 822 10 62 601
REGON: 000551711

Godziny urzędowania
poniedziałek 9:00 - 17:00,
od wtorku do piątku od 8:00 do 16:00

Dane kontaktowe
tel.  25 757 58 58
 fax. 25 757 58 57
urzad.gminy@stanislawow.pl

EPUAP (skrytka): /5c4cdcj18g/SkrytkaESP

 


Konto bankowe:

PKO Bank Polski S.A.
Od 1 kwietnia 2023 roku  obowiązują następujące numery rachunków bankowych:
Podatki – 39 1020 4476 0000 8902 0499 0679
Opłata za wodę i ścieki - 44 1020 4476 0000 8702 0499 0687
Opłata za odpady komunalne - 49 1020 4476 0000 8502 0499 0695
zaś dla wszystkich należności poza trzema powyższymi wydzielonymi subkontami obowiązuje aktualny rachunek podstawowy tj. 82 1020 4476 0000 8102 0498 9036

Gmina Stanisławów
NIP: 822 21 47 156
REGON: 711582434